Besmet met het metaal detector virus

02-05-2014 14:30

Besmet met het metaal detector virus,

 

In januari 2013 heb ik voor het eerst in m’n leven een metaaldetector aangeschaft, als je bij het bunker project van de Tigerstelling betrokken bent kan zo’n ding niet achterwegen blijven.

 

Op internet heb ik mij ingelezen wat voor detector ik nodig zou hebben om te zoeken op strand, duin en bos.

Bij Kooistra detectors uit Friesland heb ik uiteindelijk m’n antwoord gekregen en bood hij mij een goede 2de hands Garrett GTAx 550 aan voor een leuke prijs.

 

Nu iets meer dan een jaar later ben ik verslaafd aan het metaal detector virus, en hebben we met nog een paar man zelfs de “Schylge Diggers” opgericht, dit is een fanatiek clubje bunkergravers die ook graag vondsten uit de Terschellinger bodem van WW2 wil vinden en behouden.

Al deze vondsten worden met beleid uit de bodem gehaald en schoongemaakt zodat deze straks te bewonderen zijn in het museum van de Tigerstelling.

Gelukkig woon ik vlakbij het Seinpaalduin waar zich de Westbatterij bevind en als ik dan een uurtje over heb loop ik het duin op en ga aan de gang.

Mensen vragen wel eens aan mij wat ik zoal vind als ze mij zien lopen met de metaal detector.

Ach, wat hulzen en muntjes, soms stukjes lood of koper.

En als het mee zit af een toe een bijzonder vondst zoals een bronzen Manneke pis een uniform knoop, of een zeldzaam Duitse stopwatch met als inscriptie R.L.M.  (Reich Luftfahrts Ministerium)

Laatst vond ik nog een koperen benzine brandertje met de tekst: ”Little Wonder Torch” erin gedrukt, dus dan ga je op internet zoeken wat de herkomst is en hoe zoiets werkt.

 

Allemaal prachtige spullen met een eigen achtergrond en allemaal met een eigen verhaal.

Deze spullen zijn tegenwoordig te bewonderen op deze site die met veel passie wordt bij gehouden door:  Willem de Hek en Vincent Kooyman.

 

 

Groeten Martin van der Pol.