De Helm Vondst

19-04-2014 13:19

Helm vonst!

Zo af en toe als ik wat tijd heb ga ik met de detector het duin in. Meestal vind ik niet veel, soms eens wat leuks maar de echte topvondsten wouden maar niet komen. Ik ben op een mooie dag in april maar weer eens op pad gegaan. Eenmaal in het duin heb ik de detector aangezet. Na een paar blikjes kreeg ik een goed signaal! Helaas bleek het maar een stuk gaas te zijn. Gat weer dicht en verder. Ik besloot op het duin af te lopen en op het moment dat ik bij mijzelf dacht dat ik wel aan het eind van de stelling was kreeg ik een sterk signaal, de detector zij een groot stuk ijzer, daarom dacht ik gelijk aan een schrikdraad paal. Een steek eruit en meteen een roestige rand, zat mijn vermoeden goed? Toen ik even zou voelen wat de vorm was kwam ik erachter dat het los zat en plotseling zat ik met een ijzeren bol in mijn hand! Zou het?! Even de rand schoonvegen en... Terwijl ik het zelf nog niet geloof zit ik met een helm in me hand!!

 Het duurde even voordat het tot mij doorgedrongen was dat ik met een topvondst in mijn handen zat! Heel apart gevoel! Ik dacht natuurlijk dat er wat meer zou liggen maar ik ben nog anderhalf uur bezig geweest te steenkool graven. Er zat ook steenkool in de helm en brandresten aan de buiten kant dus hij zal vast op het vuur zijn gegooid. De helm is niet heel rot maar is wel flink beschadigd op sommige punten. Ik denk dat hij gewoon gebruikt is als kookpot en later ook zelf het vuur in is geraakt.

 

 

Geschreven door Willem de Hek.

15-07-2013.