Hulzenput van Martin!

13-07-2014 22:59

Dump put met Punt 50 hulzen.

 

Zaterdag 14 juni 2014 was het weer eens tijd om met de detector aan de gang te gaan. Het was een prachtig dag en ik besloot om de drukte van het Oerol festival te ontlopen en te gaan zoeken op een van mijn favoriete plekjes. Hier had ik al vaker gezocht en andere detector fanaten ook. Sinds een paar weken heb ik een groter zoekschijf, leuk maar je moet ook dieper graven. Ik was net een paar minuten bezig toen de Garrett koper aan gaf op een diepte van 50 cm. Nou dacht ik, zal wel een huls zijn. Dus begon ik te graven. En ja hoor het was een huls, maar niet een die je veel tegen komt. Het was een Punt 50 huls. Ik dus de pinpointer in het gat om te horen of er nog meer lag en bingo, nog meer hulzen.

Maar hoe nam ik dit allemaal mee? Ik dus het gat weer dicht gemaakt en terug naar de auto gelopen om een tas te halen. Onderweg zag ik op de bunker groep-app dat Andre@ ook onderweg was naar dit gebied, dus de pas er in en rap weer terug. Toen ik weer op de plek kwam keek ik rond in de omgeving en zag ik Ander@ verderop zoeken. Toen hij mij hoorde fluiten kwam hij even kijken en sloeg stijl achterover, dit had hij ook nog niet meegemaakt en was blij hier getuige van te zijn. Ik haalde de ene naar de ander huls uit het gat en na een half uur graven was het leeg.

Ik telde 192 kleine hulsjes en 152 Punt 50 hulzen, wat een vondst was dit en ik zette wat foto’s op de app en zo begon het balletje te rollen.Het bleken Amerikaanse Punt 50 hulzen te zijn, maar hoe kwamen die in duin?

Na wat heen en weer berichten kwamen we tot de conclusie dat deze hulzen wel eens van de op 4 Februari 1943 neergeschoten bommenwerper “Texas Bronco” konden zijn.

Deze bommenwerper maakt een noodlanding op het strand van Terschelling waarbij twee bemanningsleden om het leven kwamen, de andere bemanningsleden werden afgevoerd naar de vaste wal.

Op de onderkant van de hulzen staan letters en cijfers, vandaar dat we weten dat ze Amerikaanse zijn. Deze geven de companie en het jaartal aan.

Op de volgende foto’s zie je de onderkant van de Punt 50 hulzen, de betekenis staat hier onder.

RA 1940 = Remington Arms- Bridgeport, Connecticut.                                         1940

DM 42    = Des Moines Ordnance Plant- Ankeny, Iowa.                                        1942

TW 42     =Twin Cities Ordnance Plant- Minneapolis, Minnesota.                          1942

RA 42     = Remington Arms- Bridgeport, Connecticut.                                         1942

LC 42      = Lake City Army Ammunition Ordnance Plant- Cumberland, Maryland    1942 

LC 43      = Lake City Army Ammunition Ordnance Plant- Cumberland, Maryland    1943

SL 42      = St. Louis Ordnance Plant- Milwaukee, Wisconsin.                               1942

SL 43      = St. Louis Ordnance Plant- Milwaukee, Wisconsin.                               1943

 

Groeten Martin van der Pol.